FietsenWebwinkels

Elektrische fietsen beschikken over een middenmotor

Waarom zijn elektrische fietsen met een middenmotor het beste?

Het mooie aan de fiets is altijd geweest dat je op heel goedkope manier je beduidend sneller kunt verplaatsen dan lopend. Elke volgende, of snellere stap, houdt een of andere vorm van motorondersteuning in en dus extra kosten om die motoren aan te drijven. Hoeveel jeugd heeft niet op zijn of haar zestiende levensjaar zich afgevraagd: blijf ik fietsen of wil ik een brommer? En nog geen twee jaar later doe we er nog een stapje bovenop en komt de auto, of motorfiets, in beeld.
Een fiets is bijzonder handig in Nederland. Het land is vlak en alles is heel kleinschalig, oftewel alles ligt eigenlijk betrekkelijk dicht bij elkaar. Op basis daarvan is er dus ook een uitstekende, op de fiets gerichte, infrastructuur.
Omdat men nu eenmaal tot op hoge leeftijd wil blijven fietsen, begon men zich af te vragen of het misschien slim was de oudere medemens een steuntje in de rug te geven door rijwielen te voorzien van wat elektrische ondersteuning. Die motoren kunnen op verschillende plekken gemonteerd worden en daarvan lijkt de middenmotor als de beste uit de bus te komen. Wil je een fiets kopen? Dan kun je bijvoorbeeld damesfietsen kiezen!

Soorten motoren voor de elektrische fiets

Er zijn drie plaatsen waar de elektrische motor het best tot zijn recht komt om de fietser wat extra steun te bieden:
De middenmotor
Deze is geplaatst rondom de trapas
De voorwielmotor
Hierbij zit de motor om de as van het voorwiel
De achterwielmotor
Hierbij zit de motor rondom de as van het achterwiel.

Alle motoren krijgen hun energie van een accu en ook die kan op verschillende manieren geplaatst worden op de fiets. Bij nog steeds de meeste rijwielen zit de batterij onder de bagagedrager achter. Toch zien we steeds meer accu’s die eenvoudig op de bovenbuis kunnen worden geklikt. Hierdoor worden de verbindingen met vooral voorwiel- en middenmotor aanzienlijk verkort. Tenslotte kun je via een computerdisplay instellen hoeveel ondersteuning je wenst.

Elektrische fietsen

Waarom de middenmotor de beste is

Balans
Vanwege de plaatsing rond de trapas blijft het zwaartepunt van de fiets laag en vooral in het midden. Hierdoor voelt de fiets stabiel aan.
Sensoren
Omdat de middenmotor aangestuurd wordt door meerdere sensoren (hoe hard fiets je?, hoeveel omwentelingen?, hoeveel kracht wordt er gezet?), voelt de ondersteuning veel natuurlijker aan en is ook nog eens economischer. Verder zijn de sensoren ingebouwd, dus minder schade- en onderhoudsgevoelig en efficiënter
Gevoel
Zoals gezegd voelt de steun van een middenmotor natuurlijk aan in tegenstelling tot de voorwielmotor ( trekt als het ware het wiel en daarmee de fiets vooruit, kans op slippen) en de achterwielmotor ( geeft de sensatie van duwen, geen naafversnelling mogelijk)
Ontwikkelingen
De middenmotor biedt de meeste mogelijkheden doorontwikkeld te worden.

Toch zijn er ook een paar nadelen en de belangrijkste daarvan is de prijs. Middenmotoren voor een elektrische fiets zijn duurder dan de andere twee modellen. Daar staat dan wel weer tegenover dat ze vaak zuiniger en efficiënter zijn. Ook maken ze vanwege een constructie met tandwielen wat meer geluid, hoewel daar hard aan gewerkt wordt.

Gerelateerde artikelen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back to top button
ajax-loader