FietsenWebwinkels

Elektrische fietsen met een midden motor

De elektrische fiets met een midden motor

Elektrische fietsen zijn helemaal in als we het hebben over de e-bike. Als we met de tijd meegaan zal het woordje ‘woke’ ook wel ergens genoemd worden De meeste mensen bezitten daarbij een elementaire kennis hoe zo’n e-fiets werkt: je fiets bezit een accu die een motor van energie voorziet en je kan helpen bij het fietsen. En ja, je moet zelf blijven fietsen, want als de motor al het werk doet, dan noemen we het een e-snorfiets, e-scooter of e-brommer.
We herkennen een elektrische fiets meestal aan de accu onder de bagagedrager, hoewel die ook elders geplaatst kan zijn. Bij de motor staan we eigenlijk niet zo snel stil, want die zal wel ergens, min of meer, onopvallend bij de wielen of de trappers zijn gemonteerd.
Dat laatste klopt ook, want er zijn drie typen elektrische fietsmotoren: bij het achterwiel, bij het voorwiel en bij de trapas. De e-motor of elektromotor bij de trapas noemen we een middenmotor.

Elektrische fietsen

De voor- en nadelen van een middenmotor op een e-bike

We zullen maar gelijk met de deur in huis vallen en melden dat deze vorm van voortstuwing verreweg de duurste is van de drie. Als je dus een beperkt budget hebt, of absoluut niet al te veel geld wilt uitgeven aan een elektrische fiets, dan ben je goedkoper uit met een voor- of achterwiel motor.
Een heel groot voordeel echter is dat de middenmotor de meest stabiele plaatsing biedt. Door de lage plaatsing in het midden van de fiets, blijft de normale fietsbalans gehandhaafd.
Middenmotoren zijn ook relatief stil, maar veroorzaken wel meer spanning op de ketting, van daaruit op het achterwiel en eventueel ook op een naafversnellingssysteem. Die wordt immers aangedreven door de motor, terwijl de voor- en achterwielmotoren hun kracht uitoefenen op de wielen zelf.

Hoe werkt zo’n middenmotor voor een elektrische fiets precies?

Bovendien heb je ook elektrische fiets dames. Of een Spirit fiets.  De elektromotor in het midden verzorgt directe trapondersteuning. Bij de andere twee, voor en achter, gebeurt dat indirect.
De hoeveelheid ondersteuning die een e-motor moet geven is afhankelijk van de waarden die door sensoren gemeten worden. We onderscheiden er twee:
Rotatiesensor
Deze meet hoe snel je trapt.
Trapkrachtsensor
Deze meet hoeveel kracht je op de trappers zet om vooruit te komen.

Nu is er nog een derde onderdeel noodzakelijk en dat is de fietscomputer. Het eerst wat je daar moet instellen is de hoeveelheid gewenste ondersteuning, bijvoorbeeld door het aangeven van de snelheid waarmee je wilt fietsen, of je veel of weinig hulp wilt hebben of hoe veel omwentelingen er extra bij moeten komen.
Aan de hand van de gemeten waarden berekent de computer hoeveel ondersteuning je op een bepaald moment nodig hebt en zorgt er dan voor dat de elektromotor die extra trapondersteuning levert.
Uiteindelijk levert een combinatie van beide sensoren de meest gericht trapondersteuning op en deze is het best te verkrijgen met een elektrische fiets met middenmotor.

Nog even over de prijs…

Op het ogenblik wordt al reclame gemaakt over zeer goedkope elektrische fietsen voor minder dan 1000 euro. Voor een fiets met een goede middenmotor ben je echter eerder tegen de 2000 euro kwijt.

Gerelateerde artikelen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back to top button
ajax-loader