Werk en Opleiding

Noorse zeekapitein aan de basis van sterk merk in werkkleding

Helly Juell Hansen uit Noorwegen was vanaf zijn veertiende levensjaar veel op
zee. De zeekapitein vond een betere manier om zichzelf te beschermen tegen
de harde, Noorse weerelementen. In 1877 startte hij met zijn vrouw Maren
Margarethe een bedrijf dat gespecialiseerd was in kleding die beschermt tegen
deze pittige weersomstandigheden. In de eerste vijf jaar van het bestaan van
het merk Helly Hansen verkochten ze al rond de 10.000 jassen, broeken en
zuidwesters van in lijnzaadolie gedrenkt linnen. Bijna anderhalve eeuw later
zijn er wereldwijd nog steeds heel veel zeilers en zeelui die zweren bij de
producten van Helly Hansen. Maar ook in andere beroepsgroepen is het een
belangrijke speler op het gebied van werkkleding.

Waterdicht en ademend

Natuurlijk hebben de producten van Helly Hansen in die tijd een enorme
ontwikkeling doorgemaakt. Qua productie en materialen, maar ook qua
uiterlijk en gebruik. In de jaren twintig van de vorige eeuw vond het Noorse
merk een nieuwe stof uit, die het Linox noemde. Het zou het begin zijn van nog
veel meer technische ontwikkelingen. Vandaag de dag wordt voor de jassen
van het merk gebruik gemaakt van Helly Tech, een waterdichte én ademende
buitenlaag. Deze houdt de watermoleculen buiten, terwijl de zweetdamp wel
kan ontsnappen. Zo blijft de jas droog van buiten en comfortabel van binnen.
Deze stevige en weerbestendige jassen zijn speciaal ontworpen voor de
zwaarste omstandigheden, zoals zeilen, snowboarden of in de bouw.

Aantrekkelijk

Natuurlijk is ook het uiterlijk van de kleding (bedrijfskleding) en schoenen van het Noorse merk
steeds veranderd. De sportkleding en schoenen, jassen en softshells zijn
geschikt voor een breed scala aan doeleinden, van casual tot extreem. Het
merk wordt niet alleen gewaardeerd om zijn kwaliteit en functionaliteit, maar
ook vanwege het draagcomfort én het aantrekkelijke ontwerp. Zo omarmde de
jeugd in met name Noord-Engeland het merk en werd het een populair merk in
de Amerikaanse hiphopcultuur. Die brede aantrekkingskracht zorgde ervoor
dat het merk zeker niet alleen maar te vinden is bij specialisten in vakkleding en
buitensport/hiking, maar ook bij reguliere kledingzaken. Zou die Noorse
kapitein dat anderhalve eeuw geleden voor mogelijk hebben gehouden?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Back to top button
ajax-loader